Bila Artis Kita Macam-Macam
by Kusha Basir

Artis kita memang macam-macam. Macam-macam rupa, pakaian, perangai dan juga SONGEH! Penulis berasa tertarik untuk menulis tentang dua isu sekaligus dalam artikel kali ini. Pertama pasal artis kita yang seksi ‘tak ketawan dek arah’! Kedua pasal artis kita yang sengaja nak cari publisiti murahan dengan mengada-adakan benda yang tak ada!

Artis kita memang macam-macam. Macam-macam rupa, pakaian, perangai dan juga SONGEH! Penulis berasa tertarik untuk menulis tentang dua isu sekaligus dalam artikel kali ini. Pertama pasal artis kita yang seksi ‘tak ketawan dek arah’! Kedua pasal artis kita yang sengaja nak cari publisiti murahan dengan mengada-adakan benda yang tak ada!

Syella Kamarudin. Dialah artis seksi melampau yang penulis maksudkan! Sebetulnya dia bukanlah artis popular pun. Dia ni boleh dikategorikan seangkatan dengan Syura dan Siti Nordiana. Tapi nama dan kerjaya nyanyiannya setakat nyawa-nyawa ikan je. Baru-baru ini namanya ‘timbul balik’ gara-gara dua tiga kerat laman blog hiburan yang mensensasikan isu minah seksi ni.

Seksi macam mana? Seksi macam gambar-gambar nilah! Kalau masih ada yang cakap ‘ini tak cukup seksi’ penulis tak tahu nak kategorikan korang suma sebagai apa! Penulis bukanlah alim ulamak atau berjubah sampai nampak ‘dua bijik mata je’!

Penulis juga bukan berniat nak hentam berbakul-bakul ( tak mahu tambah bakul dosa yang ada) tapi hakikatnya, cara cik adik kita berpakaian ni boleh dikategorikan ‘too much’ untuk tatapan umum. Kita bukan tak ada agama. Bukan tak ada adat dan budaya. Dan paling utama bukan tak ada otak untuk berfikir mana yang patut atau tidak!

Bila anda memberi kenyataan balas ala-ala mempertahankan diri bahawa anda berpakaian mengikut kesesuaian majlis dan memang begitulah cara anda berfesyen!Sumpah penulis nak cakap ‘kepala hot..’ kat anda! Ceteknyalah pemikiran. Macam tak ada sensitiviti langsung. Nak seksi biar kena tempat. Jangan salahkan orang lain bila gambar-gambar tidak bermoral anda itu tersebar.

Memanglah diri anda hak anda dan suka hati anda. Tapi kami yang melihat ni langsung tak rasa suka hati. Ada jugak yang menjawab, kalau tak suka tak payah lihat, tapi bila dan tersebar merata-rata, macam mana kami tak terlihat, terbaca dan termengata!

Macam-macam yang kedua ialah perihal pasangan juara sehati berdansa musim pertama. Siapa tak kenal Vanidah Imran dan Rashidi Ishak. Mereka disanjung-sanjung sebagai pasangan bahagia sehingga ke hari ini.

Namun, tak semena-mena nama pasangan ini dikaitkan sebagai ‘LAGI Pasangan Sehati Berdansa Bakal Bercerai’ gara-gara ternampak kelibat mereka di Mahkamah Rendah Syariah Kuala Lumpur. Bila ditebak dengan soalan tentang kehadiran mereka ke mahkamah, rupa-rupanya tak ada kena mengena langsung dengan rumah tangga mereka. Sebaliknya hanya menemani ahli saudara yang berurusan di mahkamah tersebut.

Vee ketika menjawab soalan yang diajukan oleh beberapa wartawan hiburan tempatan hanya tertawa sambil menegaskan tiada apa-apa yang perlu diperbesarkan. Bagaimanapun, ada sesuatu yang jelek pada pandangan peribadi penulis. Jawapan Vee yang mengatakan bahawa ini bukan kali pertama dia dan Shidi menjejek kaki ke mahkamah syariah malah ‘sudah biasa’ menemani saudara nampak macam sebuah kenyataan yang angkuh! Ditambah pula bila wartawan mempersoalkan tentang cara beliau berpakaian ala-ala artis wanita lain yang bercerai, Vee menjawab berpakaian serba hitam dan berkaca mata besar adalah ‘gaya yang biasa (lazim) ’ bila ke mahkamah! ( Gaya biasa tak semestinya WAJIB diikuti okay!)

Vee janganlah angkuh dan berbangga sangat dengan rumah tangga anda yang bahagia selama 10 tahun ini. Dan janganlah terlalu menunjuk-nunjuk kebahagiaan tu kepada seisi alam, kelak ada yang meluat. Satu lagi, penulis merasakan bahawa cara anda berpakaian macam sengaja nak raih perhatian dan publisiti murahan. Maaflah kalau penulis tersalah ‘rasa’.

Nasihat penulis, jangan salahkan orang sekeliling bila mereka berkata ini dan itu tentang anda. Hakikatnya, anda sendiri yang telah membuka pori-pori fitnah meraka. Tak ada angin, masakan pokok bergoyang!

http://www.malaysiandigest.com/entertainment-lifestyle/15864-bila-artis-kita-macam-macam.html